Lista aktualności Lista aktualności

Zanurz się w lesie

Tegoroczna zima skąpi nam mrozu i śniegu. Dżdżysta i pochmurna pogoda zwiększa ryzyko infekcji wirusowych. Ołowiane niebo oraz szybko zapadający zmrok niekorzystnie wpływają naszą psychikę. Najlepsza rada na te niedogodności to Las. Uzdrawiająca moc lasu została sprawdzona, przetestowana i opisana przez naukowców z dziedziny medycyny, socjologii i psychologii.

Kąpiele leśne czyli zdrowotne wyprawy do lasu od setek lat są stałym elementem kultury japońskiej. Życie w ogromnych miastach, nawał pracy oraz stres osłabiają nasz organizm. Las jest najlepszym relaksatorem oraz lekarzem. Dlaczego?

 Powietrze, którym oddychasz podczas leśnego spaceru zawiera dwa tysiące mniej szkodliwych substancji niż powietrze w mieście. Wydzielane przez drzewa fitoncydy działają jak naturalne antybiotyki redukując obecne w powietrzu drobnoustroje. Do tego spacerując po mazurskich borach będziesz się delektować całą gamą olejków eterycznych i terpenów, które kojąco wpłyna na twoja psychike,

 

Ale uwaga kąpiel leśna to nie jest zwykły spacer. Jak się do niej przygotować? Po pierwsze wyłącz komórkę! Zostaw wszystkie sprawy daleko za sobą i skup się na otaczającym lesie. Wybierz ulubione miejsce.  Zrelaksuj się i uruchom wszystkie zmysły. Poczuj las nie tylko wzrokiem ale również pozostałymi zmysłami, słuchem, węchem czy dotykiem.

W zanurzeniu się w “leśnej kąpieli “ pomoże Ci kilka prostych czynności:

- słuchaj śpiewu ptaków (zdziwisz się ile ptasich treli można usłyszeć nawet w lutym!)

- podziwiaj różne odcienie zieleni igieł, liści

- oddychaj głęboko przez nos ,poczujesz całą gamę zapachów

- zatrzymaj się i połóż dłonie na najgrubszym w okolicy drzewie, zatrzymaj się tak chociaż na 2 minuty.

 

 

Czym się kierować przy wyborze najlepszego miejsca do kontemplowania lasu?

  • dla własnej wygody wybieraj miejsca z szerokimi ścieżkami,
  • oddalone od dróg asfaltowych i wsi  aby uniknąć niepożądanych hałasów
  • z dużą ilością gatunków iglastych
  • obecność wody na trasie wędrówki jest pożądanym elementem
  • dobre natężenie światła

 

Uwaga! Trasa powinna mieć co najmniej 5 km. Minimalny czas pobytu w lesie to minimum 4 godziny. Jednak japońscy lekarze doradzają :  “Jeśli naprawdę chcesz wzmocnić swój układ odpornościowy  wybierz się na  trzydniową wyprawę do lasu” Kąpiele leśne to środek profilaktyczny. W Polsce szeroko dostępny i całkowicie darmowy.